Moet er muziek onder mijn animatie?
Moet er muziek onder mijn animatie?
Muziek is bijna onmisbaar bij animatie, video en film. Zelden is muziek niet nodig, bijvoorbeeld voor narrowcasting. Muziek is handig om de aandacht vast te houden en de toon te zetten.
Muziek lijmt
Wanneer ik animaties maak, en die ene blauwe maandag dat ik een video regisseer, adviseer ik altijd muziek. Sterker nog, ik weiger het nog wel eens om weg te laten. Muziek lijmt. Het vult gaten. Geluidseffecten, daarentegen, zijn minder belangrijk.
Muziek bindt je kijker aan de video omdat het doorloopt onder alles. Wanneer je een voice-over hebt, zul je ongetwijfeld gaten hebben in het stemgeluid. Tussen zinnen, tussen woorden, om adem te halen. Soms ook om simpelweg even de kijker tijd te gunnen te verwerken wat er net is gezegd of visueel gebeurd.
De kijker blijft geboeid wanneer de muziek door blijft gaan, blijft evolueren. Er is niet ineens een pauze of een hapering – de muziek geeft aan het onderbewustzijn door dat er nog meer komt. De animatie is nog niet afgelopen.
Muziek is emotie
Daarnaast schept muziek een bepaalde stemming. Het kan somber zijn, vrolijk, opbeurend, té vrolijk zelfs. Muziek kan stoer of zachtmoedig zijn. Hard, zacht. Variabel, onverwacht, saai – nog 1001 andere emoties overbrengen.
Met muziek leg je een fundament onder je video zónder dat je woorden of beelden hoeft te gebruiken. Bij de vele zakelijke animaties die ik maak, gebruik ik muziek om een positieve doch zakelijke stemming te scheppen. Ik ga nooit voor té vrolijk en vermijd clichés (banjo…).
Muziek onderstreept
Ook kun je muziek toepassen om accenten te leggen in een video. Zo kan een langzame crescendo een bepaalde climax helpen opbouwen. Als je wel eens naar de film gaat weet je ongetwijfeld wat voor impact muziek kan hebben op de spanning of stemming in een film.
Bij een uitleganimatie kan hetzelfde, natuurlijk. Ook kan muziek juist door middel van stilte of ritme bepaalde gebeurtenissen of scènes in een video verder benadrukken.
De bovenstaande animatie bevat een voice-over, geluidseffecten én muziek. Let vooral op hoe muziek bij het stukje over uitgaan een beetje disco wordt. (Portfolio.)
Muziek bespreken
Nu maak ik niet zelf muziek (voor mijn animaties) maar vertrouw ik op één van mijn drie favoriete audiomannen: Gijs, Renger of Joost. Dit is afhankelijk van een aantal factoren: De stijl die ik zoek, de klant, de deadline, of de audioman beschikbaar is uiteraard en wat dies meer zij.
Praten over muziek is altijd moeilijk. In mijn jarenlange ervaring is het nog wel eens lastig gebleken om de juiste toon, de juiste stemming, over te brengen aan de muzikant. Mijn oplossing hiervoor is om een klant voorbeelden van een stijl te laten sprokkelen en díe naar de muzikant te sturen. “Deze stijl. Zoiets.”
Wanneer geen muziek
Narrowcasting is een logisch voorbeeld wanneer muziek niet nodig is. De meeste winkels met zo’n systeem hebben geen geluid erbij. Daarnaast zou dat na een tijdje ook behoorlijk irritant worden.
Het is goed om bewust te zijn van de context waarin je video/animatie zich bevindt. Zit het in een volgepropt reclameblok? Probeer dan juist eens stiller, in plaats van luider. Alle andere reclames schreeuwen al, doe het eens niet en val zo op.
Samenvatting
Gebruik muziek, tenzij niemand het gaat horen.